söndag 6 juni 2010

Restaurangbesök: Hello Monkey

Adress: Magasinsgatan 26, Göteborg
Telefonnummer: 031-13 04 42
Webb: http://www.hellomonkey.net/

Hello Monkey har varit ett av mina favoritställen i Göteborg. Skön och avslappnad stämning, härlig mat med roliga smaker, bra priser. Efter gårdagens besök där tillsammans med ett gäng vänner är mina känslor lite naggade i kanten men jag hoppas det ordnar upp sig snart!

Mat och dryck
Hello Monkey skriver på sin webb:
"Kökets kulinariska utbud kretsar kring dim sum-kulturen som vilar på 1000-åriga traditioner. Dim sum är smårätter med en mångfald av smaker som avnjuts i stora eller små sällskap. Vi vill förmedla vår kärlek till råvarorna genom smakerna i det moderna kök som närmast kan beskrivas som en asiatisk-australisk fusion. Vad sägs om chili, kanel, koriander, lime, plommon, sesam och soja? Tillsammans med tofu, kött, fisk eller fågel framkallas smaker, dofter och färger som blir små mästerverk när de är rätt kombinerade. Maten ska vara en upplevelse för alla sinnen, därför har vi en mångfald av smaker för alla slags människor i en folklig miljö."

Menyn modifieras då och då men håller samma stil. För en vegetarian går det utmärkt att hitta goda och spännande alternativ: till förrätt brukar jag köra på himmelska edamamedumplings som serveras med böngroddssallad och sesam- och sojadip. Till huvudrätt finns det ett alternativ på menyn men jag brukar be om vegetariskt anpassade risnudlar. De serveras då utan fisksås och räkor, med teriyakisås och tofu.

Hello Monkey är även bra på drycker: det finns gott om öl, men framför allt viner, som matchar de asiatiska smakerna. De är även bra på drinkar: jag rekommenderar att ta en Vrålapa före maten.

Service
Kära nån, vad har hänt på Hello Monkey sedan jag var där sist? Servicen brukar vara vänlig och hjälpsam, även om den inte är perfekt och hundra procent uppmärksam. Igår var den dålig. Jag tycker inte det är för mycket begärt att serveringspersonalen tittar upp när de rör sig i lokalen, att de kontrollerar om vi har allt vi behöver, oombedda fyller på mer vatten. Små saker som avgör helhetsintrycket. Jag hoppas det var en tillfälligt svacka!

Stämning
På gatuplan, vid baren och köket är det lite livligare stämning. I matsalen i källaren är det lite lugnare. Här finns bord för både större och mindre sällskap.

2 kommentarer:

Mattias sa...

Hm, väldigt trevligt när vi var där. Hatar (ja, hatar) när personalen inte låter blicken svepa över salen med jämna mellanrum. Vad fasen gör de där, då?

Fröken Harrysson sa...

Ja, jag håller med dig! Hoppas verkligen att det var otur och undantag i lördags så att det inte har börjat förfalla. Synd på ett sånt ställe annars.