torsdag 17 juni 2010

Melonsäsongen har börjat!

Hurra! Hurra för söta vattenmeloner, honungsmeloner, cantaloupe... De är kanske godast att äta som de är men nog sjutton är det kul med frukt i mat ibland. I helgen åt jag en fantastiskt god sallad, till exempel. Jag tror den kommer vara en återkommande bekantskap under sommaren: till grillat, till meze eller som tillbehör till lite vad som helst. Utan att vara helt säker tror jag du behöver det här:
  • Vattenmelon
  • Fetaost. Här tror jag hemligheten är att använda en ost som inte är för mjuk för att undvika att allt blir en enda gegga.
  • Färsk mynta
  • Vitvinsvinäger, olivolja, salt och svartpeppar till vinägrett.

Och jag tror man gör nåt sånt här:
  1. Skär vattenmelonen i bitar.
  2. Skär fetaosten i bitar.
  3. Varva vattenmelon och fetaost försiktigt i en skål.
  4. Gör vinägretten: häll vinäger, salt och peppar i en skål. Vispa med en gaffel eller liten visp. Droppa försiktigt i olivoljan medan du fortsätter vispa. (Gör vinägretten på mild vinäger och mild olja, den ska liksom bara lura i bakgrunden.)
  5. Hacka myntan och häll den i vinägretten.
  6. Häll vinägretten över salladen.

3 kommentarer:

Mattias sa...

Mums! Måste provas! Själv åt jag rådjursfilé med sparris, nypotatis och rödvinsås igår.

Johanna sa...

Jag har atit samma i veckan!! Skitgott med myntan!

Tess sa...

Ska prova!
Kan även tipsa om en annan tvist på kombon som gjort mig beroende: vattenmelon, fetaost och rödlök, salt å peppar. Mums!

Melon går även att grilla (hett och kort!), en helt ny smak framträder. Har dock inte experimenterat så mycket med kryddning där (ännu).