måndag 3 oktober 2016

Quinoa- och linssallad med tempeh

Tempeh har jag ätit ute några gånger, men inte hittat i butikerna jag vanligtvis handlar i. Härom dagen fick jag i alla fall med mig ett paket hem! Tempeh är en produkt gjord på fermenterade sojabönor och en trevlig proteinkälla som härstammar från Indonesien. Det är inte lika vanligt som den kinesiska kusinen tofu, men bra mycket godare, tycker jag.

Till två personer behöver du:
  • 1/2 dl quinoa
  • 1/2 dl belugalinser
  • 200 g tempeh (jag köpte en som var smaksatt med vild vitlök och koriander)
  • Olja till stekning
  • 1 morot
  • Lagom mycket vitkål
  • 1 tesked tahini
  • En liten skvätt pressad citron
  • En liten skvätt vatten
  • En liten skvätt olja
  • Salt och peppar
  • 2 små rödbetor
  • Sockerärter
  • Färsk spenat
  • Groddar
Gör så här:
  1. Skölj quinoan med vatten i en sil. Koka tillsammans med belugalinserna i 15 minuter. Spola med kallt vatten.
  2. Stek tempehn i olja.
  3. Strimla/riv vitkål och morot. Blanda med quinoan och linserna.
  4. Blanda tahini, citron, vatten och olja till en dressing. Smaka av med salt och peppar. Häll över linsblandningen.
  5. Skala och strimla/riv/hacka/mandolina rödbetorna. Hacka/strimla sockerärter.
  6. Servera linsblandningen med tempeh, rödbetor, sockerärter, spenat och groddar.

Inga kommentarer: