onsdag 5 oktober 2016

Mungbönsplättar med kryddiga kikärter och snabbpicklade morötter

Åh, de här mungbönsplättarna blev väldigt goda! Det kändes som en rolig och lite annorlunda rätt, mot vad jag brukar laga. Nästa gång jag lagar dem kommer jag ha något krämigt eller såsigt till, för att undvika att det blir för torrt. Du behöver, till kanske tre personer:
Mungbönsplättar
  • 2 dl mungbönor
  • 1 dl vatten
  • En nypa salt
  • 1/2 gul lök
  • Olja till stekning
Kryddiga kikärter
  • 1 burk kikärter
  • 1/2 zucchini
  • 1 stor vitlöksklyfta
  • Färsk ingefära
  • Olja till stekning
  • Chili, spiskummin, gurkmeja, salt och peppar
  • Tomatpuré
Snabbpicklade morötter
  • 1 stor morot
  • 1 lime
  • Vitvinsvinäger
  • Salt
Övriga tillbehör efter behag (jag hade avokado och groddar hemma)

Gör så här:
Mungbönsplättar
  1. Skölj mungbönorna och blötlägg i minst dubbel mängd vatten. Jag la mina i blöt innan jag gick till jobbet och lät dem ligga i blöt tills jag kom hem på kvällen.
  2. Skölj mungbönorna igen och mixa med vattnet och saltet till en smet. Hacka löken och häll i den.
  3. Häll lite olja i en stekpanna och klicka ut smet till 2-3 plättar åt gången (eller gör istället pannkakor, det går lika bra). Låt plättarna få färg på undersidan och vänd dem sedan. Smeten håller ihop väldigt fint när det är dags att vända, vilket jag inte trodde från början.
Kryddiga kikärter
  1. Skölj kikärterna och tärna zucchinin.
  2. Hacka vitlök och ingefära.
  3. Stek ihop allt. Tillsätt tomatpurén efter ett litet tag. Låt gotta ihop sig.
Snabbpicklade morötter
  1. Skala och skiva morötterna tunt, gärna med mandolin.
  2. Pressa limen, tillsätt vitvinsvinäger och salt. Rör i morötterna med jämna mellanrum under tiden du lagar resten.

Inga kommentarer: