tisdag 4 oktober 2016

Overnight oats med smak av kanelbulle

Som jag skrev härom dagen är overnight oats min vardagsfrukost. Jag tycker det är jättegott och det är smidigt att ta med till jobbet och äta framför datorn. Dessutom håller jag mig mätt ända till lunch. Idag på den stora svenska högtiden Kanelbullens dag fick frukosten naturligtvis inspiration från detta bakverk.

Till en portion behöver du:
  • 1/4 banan
  • 1-2 tsk jordnötssmör (det jag använder är ekologiskt och innehåller bara jordnötter och salt, inget socker)
  • 1 msk chiafrön
  • 1 dl havregryn
  • Drygt 1 dl havremjölk, mängden är beroende på vilken konsistens du föredrar
  • Vanilj, kardemumma, kanel
  • Hallon
Gör så här:
  1. Mosa banan och jordnötssmör så det blir krämigt. Jag brukar göra det i en skål för det är lättast
  2. Blanda i allt förutom hallonen. Rör ordentligt. Häll upp i burk om du ska transportera det dagen därpå, täck annars med plastfolie eller nåt.
  3. Ställ i kylen över natten.
  4. Servera med hallon (eller dina favoritbär och -nötter).

Inga kommentarer: