fredag 7 oktober 2016

Nudelwok med tzayspett

Jag visste inte att glasnudlar är gjorda på mungbönor förrän jag botaniserade i affären och sökte inspiration. Glasnudlar är ju jättegott och inspirerade till en wok.

Till fyra portioner behöver du:

  • 200 g glasnudlar
  • 1 gul lök
  • Lagom mycket vitkål
  • Ett gäng shiitakesvampar
  • Ett gäng champinjoner
  • Två nävar haricots verts
  • En halv broccoli
  • En morot
  • 1-2 tzayspett per person
  • Olja till stekning
  • Några klickar jordnötssmör
  • En skvätt japansk soja
  • En skvätt risvinäger eller vitvinsvinäger
  • En skvätt flytande honung
  • Två teskedar sambal oelek
  • Ett par centimeter färsk ingefära, hackad
  • En stor vitlöksklyfta, hackad
  • Färsk koriander
Gör så här:
  1. Tillaga nudlarna enligt instruktioner på förpackningen. Häll av i ett durkslag och spola dem med kallt vatten.
  2. Hacka/strimla grönsakerna.
  3. Woka/stek grönsakerna i olja. Jag brukar woka/steka en grönsak i taget och låta dem mellanlanda i en bunke, för att det inte ska bli så fullt i stekpannan.
  4. Stek tzayspetten.
  5. Mixa jordnötssmör, soja, vinäger, honung, sambal, ingefära och vitlök till en sås. Jag har ingen aning om proportionerna utan provar mig fram till något som smakar bra. Det ska nog minst bli 1 deciliter sås i alla fall, så det inte blir torrt.
  6. Blanda nudlar, grönsaker och sås. Se till att allt får sås på sig och att grönsakerna fördelas bland nudlarna. Servera med tzayspett och hackad koriander.

Inga kommentarer: