söndag 2 oktober 2016

Helgfrukost

På vardagarna äter jag alltid overnight oats med bär och nötter till frukost (jag lägger upp receptet inom kort). Det passerar alltså kraven för min höstkickoff. På helgerna däremot brukar jag äta yoghurt och nybakat bröd med smör och ost, så där behövde jag göra lite förändringar.

Eftersom jag älskar mackor vill jag inte helt ta bort det här inslaget, även om jag vet att det förespråkas inom antiinflammatorisk kost. Jag har i alla fall valt att äta ett fröknäckebröd och tack och lov är avokado "tillåtet" för mig att äta! Avokadon fick sällskap av en nypa salt, peppar och krasse. Jag botaniserade bland hyllorna i relativt nyöppnade affären Happy Vegan härom dagen och hittade en solrospastej, och den var god med groddar. Det borde gå att göra goda sådana saker själv, både nöt- och bönbaserade; jag ska försöka spåna fram något.

En extra lyx till helgfrukostar tycker jag är att göra färskpressad juice. Det är bättre att äta frukt än att pressa den till juice, men grönsaker däremot är bra att göra juice på, så som jag förstått det. Idag blev det i alla fall rödbetsjuice med en rejäl bit ingefära, lite lime och äpple. Igår gurka, spenat, broccoli, ingefära, citron och äpple.

Jag provade ett havrebaserat alternativ till yoghurt, men det smakade som kartong upplöst i vatten, för att göra en snäll liknelse. Det kommer jag inte äta fler gånger, utan tog en grapefrukt istället.

God morgon!

Inga kommentarer: