lördag 1 oktober 2016

Höstkickoff för kroppen

I år var sommaren ovanligt lång och god, på många sätt. Det, i kombination med att jag fortfarande inte riktigt är tillbaka på banan efter en hälsodipp med för mycket stress och för lite järn förra året, har gjort att jag behöver en höstkickoff för kroppen. Jag vill tillbaka till den studsiga och starka känslan jag hade för 1,5 år sedan. Jag ville göra det till något roligt och inspirerande och hade från början tänkt ha oktober som en veganmånad. Inspirerad av min vän Frida, som nyligen kört en hälsoboost, började jag läsa på om tarmbakterier och antiinflammatorisk kost och kom efter överläggande med mig själv fram till ett koncept som peppar mig.

Mina mål med min höstkickoff är att:
  • Få en piggare och lättare känsla i både kropp och sinne
  • Vara kreativ i köket och hitta på nya, nyttiga och goda recept
  • Bli av med 3-4 kilo fluff som vadderar mina höfter
Personligen tror jag inte på förbud och pekpinnar när det gäller kost, utan att äta det man tycker om och mår bra av. Måttfullhet är ett bra ord. Nu väljer jag dock att ge mig själv vissa begränsningar i form av att under oktober inte äta raffinerade kolhydrater, socker (tillsatt socker alltså) och mjölkprodukter. Det blir alltså veganish, men ett och annat ägg kommer slinka ner.

Jag tjuvstartade redan i måndags men från och med idag återupplivar jag min blogg för att ha ett forum att spara recept på, kunna utvärdera hur det går och känns och så. Välkommen att hänga med om det inspirerar dig!

Inga kommentarer: