lördag 1 maj 2010

Upp till kamp mot skiten

Idag är det första maj, en dag då man gnäller och visar sitt missnöje över saker och ting. Jag tänker inte vara sämre! Jag tänker ta tillfället i akt och bloggdemonstrera. Jag tycker vi inleder en revolution mot dumsnålhet här och nu. Jag tycker vi tar gemensamma krafttag och avskaffar den här gamla skiten:

Stor stark

Allvarligt talat. Blaskig, ljus lager som i princip inte är annat än brunt kolsyrat vatten med alkolhol i. Tillför det här något alls till mänskligheten?
Så här gör vi: Tänk om vi vågar vägra 25-kronorsöl. Vågar tänka bortom alkohol per krona. Vågar beställa något annat än "en stor stark" i baren och upptäcker att även öl kan smaka massa intressanta saker som citrus, frukt, honung och lakrits.









Industribröd
Känns det verkligen bra att äta bröd som håller i all evighet och som faktiskt inte smakar någonting? Och är det över huvd taget nyttigt?
Så här gör vi: Tänk om vi ibland kan baka eget bröd? Göra en stor laddning med frallor, frysa ner och ta upp efter hand vi äter dem? Tänk om vi bland kan köpa bröd från ett bageri där man värdesätter hantverket?





"Nyttiga" onyttigheter
En ulv i fårakläder, säger jag. "Glass" utan fett och socker? Vad fan innehåller det då? Uppvispad luft med plast och aspartam? Det måste vara både gott och nyttigt.
Så här gör vi: Tänk om vi kunde tänka lite mer logiskt. Vad händer om vi äter hyfsat balanserat i vardagen och ibland gör medvetna val och äter onyttigt med gott samvete? Onyttiga saker gjorda på få och vettiga råvaror. Krämig glass gjord på grädde. Bullar med smör. Smaksättningar med riktiga frukter och bär.

Javisst, jag har också mina laster. Jag är svag för lösgodis som bara innehåller socker och E-nummer. Vad jag vill uppnå är en medvetenhet. Kvalitet kostar och tar tid. Och det är värt det. Nöj dig inte med skit!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hear hear!
Du har så rätt, så rätt. Speciellt angående ölen förstås. =)
::m

Mattias sa...

Medhåll! Tänkte på det häromsistens när jag tog en Ten Fidy på Rover. :-)

Johanna sa...

Stor stark haha, hade nastan glomt den. Nu gjorde du mig dock valdigt sugen pa ol. Liten fin da, saklart.