lördag 8 maj 2010

Standardmat 1A - tomatsås

En klassiker i min värld. Om jag inte vet vad jag ska laga gör jag alltid tomatsås. Varför blir förresten alltid tomatsås godare när den får stå till sig lite grann, över natten eller längre? Jag brukar göra en stor laddning och variera efter behag, t ex:
  • Äta som den är med nykokt pasta, mozzarella/riven parmesan och färsk basilika.
  • Blanda i sojafärs/quornfärs och oregano och äta med spagetti.
  • Blanda i kidneybönor och färsk chili (och sojafärs/quornfärs om man vill) och äta i tortillas med tacotillbehör såsom majs och guacamole. Eller äta som böngryta med en grönsallad.
  • Blanda i finhackade morötter och röda linser och äta som gryta/soppa.
Du behöver:
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • Färsk chili efter behag
  • Raps- eller olivolja
  • 1 skvätt vin (ta den där slatten av rött eller vitt som blev kvar härom kvällen)
  • 1 skvätt grönsaksfond
  • 2 förpackningar krossade tomater à 400 g
  • 1 liten nypa socker
  • Salt, peppar
  • Eventuellt vatten
  • Kryddor och/eller örter efter behag
Gör så här:
  1. Hacka lök, vitlök och färsk chili.
  2. Fräs i olja i kastrull tills det blir mjukt men inte brunt.
  3. Häll på vin och grönsaksfond och låt reducera en aning.
  4. Häll i krossade tomater
  5. Häll i en liten nypa socker samt salt och peppar.
  6. Låt puttra på svag värme så länge du har tålamod.
  7. Beroende på hur du har tänkt servera tomatsåsen, häll eventuellt i lite vatten.
  8. Krydda.

Inga kommentarer: