måndag 15 november 2010

Restaurangbesök: Puta Madre

Adress: Magasinsgatan 3 , Göteborg
Telefonnummer: 031-7118838
Webb: http://www.putamadre.se

Som jag skrev härom dagen såg jag mycket fram emot besöket på Puta Madre. Ibland när man har höga förväntningar kan man bli besviken men det blev jag inte på stället - däremot på maten.

Mat och dryck
Vi började med varsitt glas cava medan vi tittade på menyn, som stod inramad på vårt bord. Köket bjuder mexikanska rätter med mycket smaker, spännande röror och såser. Som vegetarian fanns det en förrätt att välja på (bortsett från nachos och guacamole): en krämig majssoppa. Soppan var helt ok men på intet sätt någon smaksensation. Till huvudrätt fanns det två alternativ: ugnsbakad chili ancho fylld med queso oaxaca eller bananbladsinlindad ångkokt majskaka fylld med svamp. Jag tyckte det sista alternativet lät spännande. Det serverades med en sås som doftade av mörk choklad samt en jicama (typ rättika)- och morotssallad och smakade... blodpudding. Vedervärdigt. Till maten drack vi ett jättebra chilenskt pinot noir.

Till glädje för alla köttätare har köket satsat på, enligt utsago, fantastiska långkok.

Efter en tråkig huvudrätt var desserten desto roligare: ett stort utbud av tårtor. Vi valde en vallmofrötårta och en choklad- och jordgubbstårta att dela på. Till dem matchande finfin tequila (en rökig och en rund).

Service
Det är fullt i restaurangen men personalen var hjälpsam och vänlig. De var duktiga på att rekommendera matchande dryck till både maten och desserten.

Stämning
Stämningen och konceptet var det roligaste med Puta Madre: 1920-tal rakt igenom. Inredningen, glasen, musiken och personalens klädsel var som tagna från svunna tider. Lokalen är dock rätt liten, vilket innebär att vissa bord står för nära baren och de glada människorna som står där. Jag går gärna tillbaka till Puta Madre för att hänga i baren och insupa atmosfären men jag är osäker på om jag ger maten en chans till...

2 kommentarer:

Mattias sa...

Blä, vad tråkigt. :-(

Ha det så skoj i London, förresten!

Fröken Harrysson sa...

Ja, det var framför allt trist att min huvudrätt smakade apa. Förrätten var ok och desserten bra. Men stället är coolt och köttet bra så jag kan ändå rekommendera dig att gå dit!

Tack sweetie, det ska bli jättekul! Hoppas på att få några bra restauranger att rapportera om :)