lördag 6 november 2010

Varm chokladbakelse

Det här kan vara världens bästa dessert! Lätt att göra och ljuvligt chokladstinn. Till fyra små desserter behöver du:
  • 50 g smör
  • 100 g choklad, 70%
  • 1 ägg
  • 1 äggula
  • 2 msk socker
  • Eventuell smaksättning, t ex några msk Cointreau/Baileys/Malibu/valfri sprit, espresso, apelsinskal + juice, nötter, rostad kokos, chili, ingefära, mynta...
  • Vaniljglass och färsk frukt (gärna syrlig som passionsfrukt eller hallon) till servering, kanske?
Gör så här:
  1. Smält smör och choklad i vattenbad eller direkt i en kastrull.
  2. Vispa ägg, äggula och socker fluffigt i en bunke.
  3. Häll i chokladsmeten i äggfluffet. Rör försiktigt till en slät smet. Från början ser det ut som sockerkakssmet men till slut som kladdkaksdito.
  4. Häll smeten i ungsfasta portionsformar (crème brûléeform, espressokoppar eller liknande).
  5. Grädda mitt i ugnen, 225°, i 10 minuter. Chokladbakelsen ska vara rinnande inuti.
  6. Servera med god vaniljglass och färsk frukt.
Tips: En gång bytte jag ut en del (typ 1/3) av chokladen mot vit choklad som jag smälte för sig (vit choklad bör man smälta försiktigt i vattenbad, har jag fått lära mig av proffs :)) och blandade med juice från färsk passionsfrukt. Jag hade ingen smaksättning på den mörka chokladen. Jag hällde i 2/3 mörk och 1/3 vit chokladsmet i kopparna och rörde runt med en sticka för att få ett marmorerat mönster.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm, måste inflika att den du bjöd mig och familjen på för ett slag sen verkligen var ljuvlig! Får lova att testa att göra den själv snart, för du har väl inte tid att komma hit än?
Intressant läsning, som vanligt.
Kram! /Stolta mor

Fröken Harrysson sa...

Tack söta du! Det ena behöver väl inte utesluta det andra: jag kommer gärna och gör det igen men kan inte i november så du kan testa under tiden :)
Kram!