tisdag 9 november 2010

Fransk löksoppa

Idag vill jag slå ett slag för fransk löksoppa. Kan man göra annat än att älska mat som är lättlagad, billig och underbart god? Vi åt det hemma då och då under min uppväxt men jag har faktiskt inte ens tänkt på det förrän min chef berättade att hon hade lagat det härom veckan. Jag lagade det i helgen och kommer definitivt göra det igen.

Du behöver till två portioner (du kan minska något om du ska ha soppan till förrätt):
  • 2-3 gula lökar
  • 1 vitlöksklyfta
  • En klick smör
  • 1 rejäl skvätt torrt vitt vin (minst 1/2 dl)
  • 5 dl vatten
  • 1/2 grönsaksbuljongstärning eller -fond
  • En nypa socker
  • En liten skvätt konjak om du vill lyxa till det
  • Salt, peppar
  • Färsk timjan
  • Något gott ljust bröd, typ lantbröd
  • Riven ost, gärna någon smakrik
Gör så här:
  1. Skala löken och vitlöken och skiva den tunt.
  2. Fräs löken och vitlöken i smör i en kastrull 10-15 minuter. Löken ska inte ta färg.
  3. Häll på vin, buljong/fond och vatten. Låt koka ihop 30 minuter.
  4. Smaka av med salt, peppar, konjak och timjan.
  5. Rosta brödet i brödrost eller ugn, skär till krutonger.
  6. Häll upp soppan i ugnsfasta soppskålar. Toppa med krutonger och ost och gratinera i ugnen en kort stund. Har du inga ugnsfasta soppskålar går det bra ändå, soppan är så varm att osten smälter.

Inga kommentarer: