lördag 6 november 2010

Matvarubutikerna och den förbannade trefalden

Rasas det inte väldigt lite i den här bloggen? Jag har inte rasat sedan 1 maj men idag tänker jag rasa om något som berör oss alla: matvarubutiker.

Service, bemötande och utbud: tre viktiga parametrar som avgör var vi spenderar våra pengar. I just mataffärer tycker jag utbudet är viktigast. Lika irriterad som jag blir av när det är dåligt, lika genuint lycklig blir jag när det är bra.

Om man, som jag, allt som oftast handlar i matvarukedjans mellanbutik, d v s inte lilla servicebutiken och inte stormarknaden - ni vet vilken jag menar, är utbudet tämligen förutsägbart. Var man bor i landet spelar ingen roll, alla har samma utbud. I solidaritetens namn, får man anta. Det finns tre av allt: en dyr, en billig och det egna märket. Den förbannade trefalden.

Har butikerna någon som helst möjlighet att påverka sitt sortiment med dessa centraliserade inköp? Jag förstår nyttan med att ha en gemensam grundstruktur men tycker alla blir förlorare när utbudet är styrt likt i Sovjetunionen.

Inga kommentarer: