tisdag 24 maj 2011

Restaurangbesök: Ottomania

Adress: Aschebergsgatan 23, Göteborg
Telefonnummer: 031-20 40 00
Webb: http://www.ottomania.se/

Mat och dryck
På Ottomania äter man turkiskt, om någon har missat det. Medan vi väntade på maten fick vi rykande färskt bröd och en jättegod olivröra. I förrättsmenyn fanns det flera både kalla och varma vegetariska rätter. Jag fastnade för en röra på gröna bönor med olivolja, citron och lök och förväntade mig något lent, mjukt, grönt men fick en stabbig, grå klump. Ingen höjdare. Endast en huvudrätt var vegetarisk: en grönsaksgryta med aubergine- och ostcreme. Betydligt bättre, även om det var lite overkill att servera med både ris och stekt potatis. Vi orkade ingen dessert men beställde in turkiskt kaffe som serverades i vackra koppar med en liten turkish delight. Vinlistan såg helt ok ut även om jag klantade mig och beställde in ett Sauvignon Bland/Semillon som tyvärr var ekat. Inte alls någon personlig favorit men jag har mig själv att skylla. Det fanns även en del öl och alkoholfria alternativ att välja på.

Service
Jag nämnde i mitt förra inlägg att bemötandet vid bordsbokningen inte var så proffsigt. Servitrisen var velig och sa att det inte fanns några lediga bord, att hon inte kunde ta fler bokningar eftersom det då inte fanns några lediga bord till drop-in. Eh? Garanterad inkomst i form av betalande gäster jämfört med att spara bord till en gäst som kanske kommer? Märkligt. Hur som helst, det fanns tydligen ett bord och under restaurangbesöket fanns det inget att klaga på. Servicen var korrekt och väldigt uppmärksam men lite opersonlig.

Stämning
Lokalen är elegant med stora fönsterpartier och färska snittblommor som lättar upp det som annars skulle kunna bli pråligt. Matsalen var full till sista stol och här finns ett problem: ljudnivån. Den avskalade lokalen behöver något som dämpar alla glada samtal, kanske ljuddämpning under borden? Baren är snygg och mysig och jag skulle nog kunna tänka mig att ta ett glas vin där någon gång.

För att sammanfatta: Ottomania kändes som ett välkommet tillskott till Göteborgs restaurangliv. Lokalen är ambitions och vacker men köket skulle behöva skärpa till sig en aning för att konceptet ska hänga ihop. Och konceptet gillar jag!

Inga kommentarer: