måndag 30 maj 2011

Linshistoria med kokosmjölk

Var går gränsen mellan gryta och soppa? Jag har ingen aning. Är det soppa om man måste äta med sked? I så fall är det här en soppa, tror jag. Nåväl, du behöver följande till två portioner (fast det går nog att äta som gryta med t ex ris och då tror jag det räcker till fyra portioner):
  • 2 dl gröna linser
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • En skvätt olja
  • 1 chilifrukt
  • 4 tomater (om det finns fina, söta, annars är det nog bäst att ta konserverade tomater av god kvalitet)
  • En gnutta socker
  • 250 ml kokosmjölk
  • Varför inte lite ananas?
  • Grönsaksbuljong eller -fond
  • Kryddor, typ chili, spiskummin, curry. Kanske funkar det med lite finhackad färsk koriander? Jag har inte provat.
  • Salt, peppar
  • Cashewnötter till servering
Gör så här:
  1. Koka linserna enligt anvisningarna på förpackningen.
  2. Hacka lök, vitlök och chili fint. Fräs i olja i kastrull tills det blir mjukt men utan att det tar färg.
  3. Krydda (rätt rejält, tycker jag).
  4. Hacka tomaterna fint. Häll i tomater, gnutta socker, kokosmjölk och grönsaksbuljong eller -fond. Låt puttra ett tag.
  5. Finhacka lite ananas och släng i också, det blir fint. (Hade det här varit en pizzeria hade det nu blivit linsgryta Hawaii.)
  6. Häll i linserna.
  7. Smaka av med salt och peppar. Servera med lite cashewnötter.

Inga kommentarer: