fredag 6 maj 2011

Att resa som vegetarian - Spanien

Så här års när många planerar sin semester och bokar resor började jag fundera på vilka resmål jag har uppskattat mest och varför. Mat och dryck är en av de viktigaste delarna i min bok. Hur är det att resa som vegetarian då? Blir man mätt eller tvingas man leva på bröd och lokalt öl under hela resan? Blir man förstådd eller när man beställer in en vegburgare eller får man in en potatis, som min gode vän Daniel fick härom veckan? Jag tänkte att vi börjar reda ut förhållandena i Spanien.

I somras tillbringade jag några dagar i Barcelona, fortsatte med bil mot Baskien för besök i Bilbao och San Sebastian och avslutade tillbaka i Katalonien i den lilla byn Gratallops i hjärtat av vinområdet Priorat. Innan dess hade jag varit i Spanien en gång, någonstans på solkusten med klassen innan studenten. Det var inte maten som lämnade några bestående minnen den resan, om man säger så :-)

Generellt upplevde jag tyvärr Spanien som en besvikelse när det gäller vegetarisk mat, inte alls som andra medelhavsländer. Det var oinspirerande, oupplyst och slarvigt på många ställen. Ibland rent av svårt att hitta något att äta, särskilt längs turistråken - konstigt nog? Ännu en anledning att sky dem som pesten alltså... Ibland glimrade det dock till: i Michelinstjärnbeströdda San Sebastian, på det lilla bedårande hotellet i Gratallops och på finkrog i Barcelona åt jag fantastiskt. Fina ställen med fina råvaror och duktiga kockar är det visst som gäller. Den enda som klagar är plånboken. Är maten för tråkig får man väl i värsta fall hålla sig till cava eller ett mustigt glas rött från Priorat. Och värre kan man ju ha det.

Inga kommentarer: