lördag 28 maj 2011

Anonyma matsnobbar

Hej, jag är vegmongot och jag är matsnobb.

Jag försöker förhålla mig till att medmänniskor utan urskiljning beställer "en öl" utan att ens titta vad det finns för utbud eller nyfiket vilja prova något nytt. Medmänniskor som som med stor behållning äter halvfabrikat och har skafferiet fullt av Eldorados produkter. Medmänniskor som förvånat tittar på sådana som mig när vi jublar över att sparrissäsongen är här, som rynkar på näsan när vi analyserar och diskuterar vinet vi har i våra glas, som suckar när vi väljer råvaror med kärlek och omsorg.

En gång råkade jag ut för att en tjej tog med sig en flaska Åkesson Amadeus till en kväll i bubblets tecken. Med tanke på bilden kanske du tror att jag tycker det enda rätta är att köpa champagne, köpa dyrt, köpa status? Det tycker jag inte, jag tycker man kan välja något som smakar gott och inte lämnar en sur eftersmak - bokstavligt och bildligt.

Behöver vi en stödgrupp för att klara oss i samhället?

2 kommentarer:

Broder J sa...

Känner ett visst påhopp på oss finsmakare som redan har hittat den perfekta drycken. Vi som redan provat runt och insett att "en stor stark" är det bästa som man kan få serverad tillsammans med linsgrytan, oxfilén eller bara att njuta av efter en hård arbetsdag :)

Fröken Harrysson sa...

Haha, inget påhopp där, inte. Jag applåderar medvetna val även om jag inte alltid håller med ;)