måndag 20 december 2010

Lakritsfudge

När jag var liten ville jag, till mina föräldrars förfäran, ha lakrits på tårtan. Idag har lakritsen blivit rumsren: finkrogarna tillsätter det i sina desserter och det anordnas lakritsprovingar. Och jag älskar fortfarande lakrits. När jag gör julfudge är det därför självklart vad jag smaksätter den med!

Du behöver:
  • 3 dl vispgrädde
  • 3 dl strösocker
  • 1 dl ljus sirap
  • 50 gram smör
  • 2 msk glykos
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 msk lakritspulver (jag använder inte salmiak utan söt lakrits och det finns att köpa på t ex Panduro)
  • 100 gram vit blockchoklad
Gör så här:
  1. Blanda vispgrädde, socker och sirap i en kastrull. Sätt i en termometer och låt koka på svag värme tills temperaturen är 120° (eller gör kulprov om du inte har någon termometer). Ha tålamod.
  2. Rör ner smör och glykos.
  3. Ta av från värmen och lägg i chokladen i bitar. Låt den smälta.
  4. Tillsätt vaniljsockret och lakritsen. Rör om och häll upp i en form (ca 20x30 cm eller kanske ännu hellre en brödform som är sådär 10x30 cm) med smörpapper i botten. Låt stelna i kylen.
  5. Skär fudgen i bitar. Förvara svalt.

Inga kommentarer: