lördag 16 oktober 2010

Restaurangbesök: Champagnerian

Adress: Parkgatan 13 , Göteborg
Webb: http://www.champagnerian.se

Där Gossip tidigare huserade finns nu Champagnerian. Enligt dem själva stoltserar de med Göteborgs största champagnesortiment och klassiska coctails är deras specialitet; ja, ni hör ju, det här måste provas!

Mat och dryck
Kan man börja med något annat än ett glas champagne på ett sådant här ställe? Nicolas Feuillatte är husets champagne och det finns ytterligare en som serveras glasvis. Jag hoppas att de utökar sitt glasvisa utbud så man kan få möjlighet att smaka flera sorter.

Det finns ett par vegetariska rätter på menyn, som är uppdelad i mellanrätter, carpaccios, kallskuret och ostron. De har även tre-, fyra- och femrätters menyer men ingen vegetarisk. Jag frågade om de kunde vegetarianisera trean och det var inga problem: tryffeldoftande bruschetta med italienska delikatesser, en underbar Karl Johansvampsraviolacci samt crème brûlée smaksatt med espressobönor - allt med goda tillbehör - satt fint efter en tuff arbetsvecka. Riktigt vällagad och god mat med tillhörande viner glasvis.

Service
Här är jag lite kluven; det var högt och lågt. När vi kom in tog det ett tag tills någon uppmärksammade oss och beställningen var lite vimsig. I övrigt var personalen vänlig och omtänksam och jag uppskattade särskilt att kocken kom ut för att höra vad jag åt.

Stämning
Lokalen är ganska liten men uppfattas inte som trång. Det finns både höga och låga bord (och en bardisk), vilket skapar en avslappnad stämning. Väggarna är vitmålade, det sitter blommor i taket och belysningen är behaglig. Publiken var blandad med ett större sällskap medelålders gäster, några unga par och några från Gossip-tiden.

Hit kommer jag gå igen, både för att ta en drink i baren och för att undersöka vad mer köket kan hitta på!

Inga kommentarer: