söndag 18 april 2010

Restaurangbesök: Basement

Adress: Götabergsgatan 28, Göteborg
Telefonnummer: 031-28 27 29
Webb: http://www.restbasement.com

Basement är en av mina Göteborgsfavoriter! I år behåller de sin stjärna i Guide Michelin och deras köksmästare Gustav Trägårdh blev nyligen utsedd till årets kock. Det som allt som oftast fångar mitt intresse är Wagners val: en fyra- eller sexrättersmeny som ändras varje vecka. Temat kan variera men råvarorna är alltid noga utvalda och följer årstiderna. De har ingen separat vegetarisk meny men kan alltid omvandla rätterna till vegetariska alternativ. Med bravur.

Mat och dryck
I fredags var det vårtema. Jag tog Wagners val, fyra rätter, inklusive vinpaket och fick det här:
  • Vit och grön sparris med hollandaise på brynt smör, solroskärnor, prästostcrisp och nyplockad kryddgrönt. (Riesling, Alsace)
  • Chili- och limekryddad rätt med bl a nässeldumplings, shitakesvamp samt tomat- och koriandersallad. Och så var det nog kavringcrisp på, om jag inte missminner mig. (Pinot Noir, Argentina)
  • Primörrödbetor, rökt polenta, shitake, olivolja och vattenkrasse. (Malbec, Argentina)
  • Rabarbertrilogi: mascarpone- och rabarbercreme, rabarbersorbet samt rabarberkompott med täcke av kaksmulor. (Muscat, Italien - mousserande)
Dessutom bjöd köket på följande:
  • Till aperetifen: fantastisk brödkorg bestående av surdegsbröd med lök, mörkt bröd med sirap och massa fröer samt två sorters knäckebröd. Någon på Basement kan sin bakning!
  • Aptitretare: karl johansvampsoppa, knäckebröd med Pecorinoost.
  • Fördessert: marshmallow med subtil lakritssmak, doppad i digestivekexsmulor, frystes i flytande kväve vid bordet.
  • Efterdessert: liten, ljuvlig chokladmuffin med banancreme. Den passade utmärkt till espresso och rom från Guadeloupe.
Det var underbart. Jag ville aldrig att förrätten skulle ta slut; den vita sparrisen smälte i munnen. Desserten gjorde mig rörd. På riktigt. Varför nöjer sig folk med skräpmat?

Service
Oklanderlig, vänlig, observant och omtänksam. Men varför hade vår fantastiskt duktiga serveringspersonal anammat det hemska ny-niandet?

Stämning
Mysigt, trevligt, långt ifrån snobbigt.

Inga kommentarer: