onsdag 2 januari 2013

Ut med skiten!

Säga vad man vill om nyårslöften men jag tycker om att stanna upp för att reflektera över året som har gått, över mina vanor och beteenden. Det jag tycker om och mår bra av tar jag med mig in i det nya året och där det finns utrymme för förbättring sätter jag upp mål för förändring. Tidigare års nyårslöften har t ex varit att baka mer bröd, bli bättre på såser eller att aldrig mer känna mig plufsig. I år är temat "ut med skiten". Skit definierar jag som sådant vi inte mår bra av; mentalt eller fysiskt.

Varför ska vi nöja oss med annat än att våra kroppar är i så bra skick som möjligt: på insidan, utsidan och i sinnet? För mig hänger allt ihop. Vad är syftet med att fasta eller köra detox en vecka om året och sedan återgå till gamla och dåliga vanor? Teer och buljonger löser inga problem, de rubbar bara ämnesomsättningen och ger för lite energi. Och vad är syftet med att hoppa på en modediet? En quick fix med pekpinnar som sällan ger hållbara vanor och förändringar.

Jag har funderat mycket på det här och tänkte dela med mig av mina tankar under några inlägg framöver. Det kommer handla om vad vi stoppar i oss och kletar på oss.

Inga kommentarer: