tisdag 8 januari 2013

Vacker på insidan?

Vad innebär det att vara hälsosam? Att utifrån sin situation och sina mål hitta en livsstil; en balans för mat och motion som håller över tid, tror jag. Därför tror jag varken på dieter, detox eller andra påfund som bara förändrar något för stunden. Utöver att träna och äta rätt mängd kalorier tror jag på att äta så ren mat som möjligt. Att undvika transfetter, sötningsmedel, smakförstärkare och annat skräp till förmån för bra råvaror och mat lagad med kärlek. Ekologisk mat passar in i den mallen.

Jag har länge valt ekologiska mjölkprodukter och ägg p g a hänsyn till djuren och deras rätt till naturligt beteende. Nu väljer jag ekologiskt i större utsträckning för att slippa tillsatser i maten, slentrianmässig antibiotikabehandling av djur och inte minst användningen av bekämpningsmedel som skadar djur, natur och människor. Och om vi är för egoistiska för att bry oss om djur, natur och människor vi inte känner; inte vill vi väl stoppa all denna skit i våra egna kroppar ;-)

Det kan bli överväldigande (och dyrt) att byta ut allt mot ekologiska alternativ men Naturskyddsföreningen har satt ihop en lista över fem viktiga varor att byta till eko. Gör det! Man måste inte rösta på Miljöpartiet eller batikfärga sina kläder bara för det.

Här finns några artiklar för fördjupning: här skriver KRAV om sin märkning och här skriver Livsmedelsverket om ekologisk mat.

1 kommentar:

Annika sa...

Bra med Naturskyddsföreningens konkreta tips.