tisdag 27 september 2011

Tänk.

"Varför är du vegetarian?" är den vanligaste frågan man som vegetarian får av nyfikna, diskussionslystna eller ibland provocerade medmänniskor. För mig handlar det om att jag blir upprörd när jag läser de serverar hotade fiskarter på sushimenyn. Att mangroveskogar skövlas för att odla scampi/jätteräkor till vår hämtmat. Att höns, grisar och kor fråntas rätten till sitt naturliga beteende för att reduceras till råvaror i köttindustrin.

Det är en balansgång att diskutera sådant här; de flesta av oss gillar inte att få andras åsikter upptryckta i ansiktet. Jag tycker dock det är ledsamt att många håller med i sak men låter bli att agera. Att bli vegetarian är inte det enda sättet att fatta medvetna val i de här frågorna. Kravmärkt, närproducerat, småskalighet och medvetenhet går naturligtvis att applicera även på köttbranschen. Jag väljer dock att stå utanför.

Inga kommentarer: