söndag 20 februari 2011

Restaurangbesök: London för hela slanten

De senaste månaderna har jag befunnit mig ganska mycket på resande fot, inte alls ett dumt sätt att rationalisera bort årets tråkigaste månader. Det började med långhelg i London med de kära vännerna i konstellationen Järntrean och här tänkte jag att vi stannar i det här inlägget. London är en fantastisk stad för vegetarianer. Även minsta pub har åtminstone två vegetariska rätter på menyn. Det är en fröjd för en vegetarian att för en gångs skull få lite beslutsångest kring mat! Jag antar att vi har den stora indiska befolkningen och galna kosjukan att "tacka" för detta?

För mitt minnes skull och kanske som inspiration för andra Londonresenärer kommer här några tips från mina två senaste besök i staden.

The Abingdon
theabingdon.co.uk
54 Abingdon Road
+44 20 7937 3339
Det här var tydligen ett av Prinsessan Dianas favoritställen. Mysigt och gott! Stället ligger dock i Kensington, och inte mitt i smeten, men om man har ett par kvällar till sitt förfogande kan det ju vara roligt att se andra stadsdelar också.

Carluccio's
35 Rose Street
+44 20 7836 0990 ‎ ‎
Carluccio's är en kedja med italienskt kök. Vi lunchade på restaurangen vid Covent Garden och jag kan tänka mig att stället är minst lika trevligt på kvällen.

Cox Cookies & Cake
13 Brewer Street, Soho
+44 (0)20 7434 0242
Kanske inte stället man tar med sin mormor till för en fika men den som inte är så pryd rekommenderas ett besök för att fylla på med energi under shoppingturen. Det största problemet är att välja bland de fantastiska små skapelserna.

Fino
33 Charlotte Street, Fitzrovia
+44 207 813 8010
En lite finare tapasrestaurang. Det var snyggt och trevligt men jag tror mitt köttätande sällskap var mer överväldigad än jag.

GBK
Old Spitalfields Market, 16 Horner Square
+44 20 7422 0052 ‎
Ett helt ok burgarhak att luncha på om man ändå besöker Old Spitalfields Market. Och jo då, vegetarianen har fyra-fem burgare att välja bland!

Hakkasan
8 Hanway Place, Fitzrovia
+44 20 7927 7000
Hakkasan grundandes av Alan Yau som bland annat ligger bakom Wagamama. Jag har hört att det var den första kinesiska restaurangen att få en stjärna i Guide Michelin men jag vet inte om jag tycker de förtjänar en stjärna. Stället är dock väl värt ett besök, både för god dim sum och snygg inredning.

Ping Pong
45 Great Marlborough Street, Soho
+44 20 7851 6969
Mitt resesällskaps stammishak sedan tidigare och här blev jag inte besviken. Snygg inredning, många vegetariska dim sum och en litch martini gör undertecknad lycklig.

Wahaca
80 Wardour Street, Soho
+44 207 734 0195
Av en slump sprang vi på denna lilla pärla som utlovade "Mexican market eating". Inte fredagsmystacos från Santa Maria, direkt. Det roligaste är att beställa in flera smårätter, dela och njuta. Det var så gott, trevligt och prisvärt att vi hamnade här två kvällar. Beställ in varsin Mayan Gold och en omgång nachos medan ni väntar på maten.

Inga kommentarer: