torsdag 23 juni 2011

Rabarber- och lakritscheesecake

Ja, jag kanske är lite förutsägbar med min lakrits men rabarber och lakrits gifter sig fint. Jag serverade den här desserten med Noble Late Harvest. Förutsägbar men fantastisk kombination även det :-)

Digestivebotten
  • 10 digestivekex
  • 50 g smör
  • 1 msk lakritspulver
Rabarberkompott och -sås
  • 4 rabarberstjälkar
  • 1 dl råsocker
  • 2,5 dl vatten
  • 1/2 dl Cointreau
  • 1 vaniljstång
Fyllning
  • 200 g vit choklad
  • 400 g cream cheese
  • 2 dl crème fraîche
  • 2 ägg
  • 2 msk citronsaft
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 msk lakritspulver
Garnering
  • Lakritsgodis

Gör så här:
Rabarberkompott och -sås
  1. Skala rabarbern, skär den i centimeterstora bitar och lägg i en kastrull.
  2. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur kärnorna. Lägg i både kärnor och stång.
  3. Tillsätt övriga ingredienser.
  4. Låt sjuda i 20-30 minuter tills vätskan i kompotten är trögflytande som sirap.
  5. Sila kompotten men låt lite vätska vara kvar i rabarbern så den inte blir för torr. Spara såsen för sig (häll gärna upp på flaska) och rabarbern för sig.
Digestivebotten
  1. Smula digestivekexen. Jag tycker det lättaste är att lägga dem i en plastbunke och mosa dem med en mortel.
  2. Smält smöret och häll över kexsmulorna.
  3. Tillsätt lakritspulver och blanda väl.
  4. Tryck ut smulorna på botten i en form med avtagbara kanter.
  5. Grädda i ugnen (175°, ca 10 min).
Fyllning
  1. Smält den vita chokladen över vattenbad.
  2. Vispa de övriga ingredienserna till fyllningen i matberedare eller med elvisp.
  3. Tillsätt chokladen när den har svalnat något.
  4. Tillsätt rabarberkompott efter behag och blanda smeten väl.
Cheesecake
  1. Häll fyllningen över digestivebotten.
  2. Grädda i ugnen (175°, ca 30 min).
  3. Låt kakan svalna.
  4. Dekorera med rabarbersås och lakritsgodis.

3 kommentarer:

Annika sa...

Mmm, du har kört lakrits sen du var en tvärhand hög ;-) Men detta är riktigt gott!

Marie sa...

var får man tag på lakritspulver?

Fröken Harrysson sa...

Jag brukar köpa på Panduro men det finns även att köpa i baktillbehörssajter på nätet. Kan skriva ett blogginlägg om det!